با تاریخچه قهوه و نحوه کشف آن آشنا شوید!

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی جهان است اما تاریخچه پیدایش آن چیست؟ در این مقاله به تاریخچه قهوه در ایران و جهان به طور کامل می‌پردازیم.
06 اردیبهشت 1402 توسط
علیرضا خدادادی
| هنوز نظری وجود ندارد

شاید شما هم یکی از طرفداران پر و پا قرص قهوه باشید؛ اما هیچوقت به تاریخچه پیدایش آن توجه نکرده باشید. می‌توان گفت که قهوه یکی از خوراکی‌های خوشطعم و خوش عطر جهان بوده که از یک گیاه عمل می‌آید. به طور کلی، تاریخچه قهوه به گله‌ای از بزهای افریقای برمی‌گردد! حالا که کمی درباره داستان کشف آن کنجکاو شدید، می‌توانید این مقاله را دنبال کنید و اطلاعات جالبی را به دست آورید. 

تاریخچه قهوه در جهان

تاریخچه قهوه در جهان به یک کشور آفریقایی برمی‌گردد. می‌توان گفت که دانه قهوه برای اولین بار در فلات اتیوپی و منطقه‌ای به عنوان کافا یافت شد. یک روز، چوپانی اهل اتیوپی، گله بز را به چرا می‌برد و مشاهده می‌کند که انرژی بزها افزایش یافته؛ پس از گذشت چندین ساعت، د‌ر هنگام شب، او متوجه می‌شود که بزها همچنان به خواب نرفته‌ و انرژی زیادی دارند.
صبح روز بعد، د‌و مرتبه بزها را به همان منطقه برده و دوباره بزها انرژی زیادی دریافت می‌کنند. پس از چندین روز، چوپان این مسئله را با فرد دیگری در میان می‌گذارد و آن فرد از چوپان درخواست می‌کند تا کمی از گیاه منطقه «کافا» را برایش بیاورد. چند روز بعد فرد کمک کننده به چوپان، کمی از گیاه را می‌جوشاند و آن را می‌خورد. او متوجه تلخی جوشانده شده و خرسند از کشف یک ماده جدید و انرژی زا می‌شود.

تاریخچه قهوه در آسیا

پس از آنکه مردم داستان تاریخچه قهوه در آفریقا را می‌شوند؛ همگی، حتی تجار کشورهای مختلف سعی بر یافتن دانه آن می‌کنند. مردم در شبه جزیره عربستان، از اولین مردمانی بودند که پس از اهالی کافا، اقدام به استفاده از قهوه نمودند.
این دانه که به ‌دلیل پیدایش در مرحله کافا اتیوپی، به «دانه کافا» مشهور شده بود، در سرتاسر شبه جزیره عربستان مورد بهره گیری قرار گرفت. 
پس از گذشت مدتی، به ترکیه راه یافت و به یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌های افراد ثروتمند و درباریان تبدیل شد. پس چندین سال از بهره گیری، حکومت صفوی آن را مورد توجه قرار دادند و می‌توان قرن ۱۵ را به عنوان قرنی دانست که قهوه برای ایرانیان شناخته شد.
یکی از مهم‌ترین دلایلی که ایرانیان قهوه را مورد توجه قرار دادند؛ آن بود که آن‌ها نوشیدن الکل را نهی می‌کردند. از همین رو باعث شد که قهوه مصرف کنند و از آن برای از بین بردن خستگی بهره بگیرند. یکی از نکات جالب درباره شناخته شدن و تاریخچه قهوه در ایران، تغییر نام آن بود. این دانه زمانی که وارد ایران شد، از «کافا» به «قهوه» تغییر نام ‌داد.
اگر قصد خرید یک قهوه خوش عطر و لذیذ را دارید؛ تنها کافیست به فروشگاه بانک طعم مراجعه کنید.

تاریخچه قهوه

تاریخچه قهوه در اروپا

شاید کمی عجیب باشد؛ اما باید گفت که تا زمانی که ایرانیان و دیگر کشورهای آسیایی و افریقایی از قهوه استفاده می‌کردند، همچنان اهالی کشورهای اروپایی از این دانه معجزه آسا بی خبر بودند.
پس از چندین سال و با سفر اروپاییان به کشورهای آسیایی، با گیاه قهوه آشنا شدند و تصمیم گرفتند تا تعدادی از این دانه را به سرزمین‌های خود ببرند و شروع به کشت آن کنند.
انگلستان و فرانسه، دو کشور پیشرو در کشت قهوه بودند و اهالی آن‌ها جزو اولین مردمان اروپایی بودند که از این دانه شگف انگیز استقبال کردند. پس از چندین سال که کشورها تا حد بالایی گسترش یافته بوند و بر جمعیتشان افزوده شده بود، کافی شاپ‌ها تاسیس شدند. پس از آن، مردم برای اینکه بتوانند به انرژی بالا برسند و حال خوب خود را برای انجام کارهای روزانه، چند برابر کنند، به این مراکز می‌رفتند و قهوه می‌خوردند. 
برای خرید انواع قهوه خارجی و ایرانی، به دنیای محصولات خوشمزه بانک طعم سفر کنید.

تاریخچه قهوه در آمریکا

زمانی که تقریباً تمام دنیا از قهوه و خواص آن مطلع بودند و برای کسب انرژی بالا از آن بهره می‌گرفتند؛ همچنان آمریکایی‌ها هیچ اطلاعاتی از وجود این دانه نداشتند. بعد از اینکه آوازه عطر و طعم قهوه به شکل گسترده‌تری در کل دنیا (به غیر از آمریکا؛ پیچید) تجار آمریکا از تجار فرانسوی درخواست کردند که مقداری از دانه و بذر مناسب کشت قهوه را به آن‌ها بدهند تا بتوانند آن را بکارند و از آن بهره بگیرند. نکته جالب آن بود که پادشاه فرانسه از این مسئله جلوگیری کرد! با این حال همسر پادشاه وقت فرانسه مقدار کمی از این بذر را به امریکا برد. آمریکایی‌ها نیز آن دانه را کاشتند و امروزه برخی از کشورهای امریکایی، مانند برزیل به یکی از اصلی‌ترین کشورهای عرضه کننده قهوه تبدیل شده است.

تاریخچه قهوه

صادرکنندگان اصلی قهوه

هرچند که تاریخچه قهوه مربوط به یک کشور افریقایی می‌باشد؛ اما نمی‌توان اتیوپی را یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان کافا دانست. به طور کلی می‌توان گفت که برخی از کشورها، در سطحی انبوه، می‌توانند این دانه را تولید و به سایر کشورهای دنیا عرضه نمایند.
سرزمین‌هایی که در مسیر خط استوا هستند به دلیل داشتن شرایطی مطلوب آب و هوایی گرم مناسب، شرایط مورد نیاز برای کشت قهوه را دارند. در چندین سال اخیر کشورهای ذیل از اصلی‌ترین کشورهای صادر کننده قهوه در جهان می‌باشند. این کشورها عبارت‌اند از: 

با همه این توضیحات، همچنان برزیل یکی‌ از اصلی‌ترین صادرکنندگان دانه «کافا» می‌باشد.
برای خرید انواع قهوه با بهترین قیمت، می‌توانید به فروشگاه بانک طعم مراجعه کنید.

تاریخچه قهوه

تاریخچه قهوه ترک

همانطور که از نام این قهوه پیداست، تاریخچه قهوه ترک به کشور ترکیه بازمی‌گردد. این قهوه امروزه به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌ها و رسوم مردمان ترکیه تبدیل شده است. در سال ۱۵۵۵، تعدادی از بازرگانان سوری به استانبول آمدند و از همان زمان طی یکسری از اتفاقات این نوع قهوه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. 
قهوه ترک یک روش دم آوری منحصر به خود را دارد؛ چراکه روش دم کردن، می‌تواند تاثیر بالایی در طعم و بوی آن بگذارد. اگر که از طرفداران دانه کافا هستید، حتما قهوه ترک را امتحان کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. 

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، تاریخچه قهوه در کشورهای مختلف منحصر به همان کشور بوده و زمان پیدایش آن نیز برای هر سرزمین متفاوت می‌باشد. اما می‌توان گفت که تاریخچه قهوه در جهان، به کشورهای آفریقایی بازمی‌گردد. این دانه انواع گوناگونی داشته و دم کرده هر نوع آن نیز خواص مختص به خود را دارا می‎باشد. دم کرده این دانه دارای خواص بسیار زیادی بوده و از این نظر، می‌توانید آن را طبق یک برنامه منظم و اصولی مصرف نمایید.

بریم به فروشگاه بانک طعم

علیرضا خدادادی 06 اردیبهشت 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟