12 راه تشخیص قهوه اصل و باکیفیت از تقلبی

قهوه یک نوشیدنی کافئین‌دار است که مورد توجه خیلی‌ها قرار دارد، اما طرز تشخیص قهوه اصل از تقلبی ممکن است کمی دشوار باشد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
21 فروردین 1402 توسط
بانک طعم
| 1 اظهار نظر

اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان این نوشیدنی کافئین‌دار هستید. شاید هنگام خرید به اصلی یا تقلبی بودن محصول شک کنید. اما آیا روشی برای تشخیص قهوه اصل از تقلبی وجود دارد؟ شناخت و جداسازی قهوه اصل و تقلبی از یکدیگر، کمی سخت است؛ اما غیرممکن نیست. در این مطلب قصد داریم آموزش بدهیم که چگونه قهوه اصلی را از نوع تقلبی آن جدا کنید، پس با ما همراه باشید.

چگونه قهوه اصل را از تقلبی جدا کنیم؟

درصورتی‌که عادت به خوردن قهوه دارید یا از علاقه‌مندان واقعی قهوه هستید؛ حتماً در زمان خرید قهوه‌ترک محصولات باکیفیت را انتخاب کنید. مطمئناً با مصرف قهوه‌های اصل دچار مشکلاتی مانند افت فشار یا تپش قلب نخواهید شد. در ادامه به بیان راهکار‌های دررابطه‌با تشخیص اصل بودن قهوه پرداخته شده است.

1- خرید دانه‌های درسته قهوه

یک راه مطمئن برای اینکه قهوه اصل مصرف کنید، خرید قهوه به‌صورت دانه رست شده است. سپس این دانه‌های رست را خود‌تان آسیاب و مصرف کنید. بدون تردید با این روش، قهوه خوش‌طعم و عطری خواهید داشت.

2- حجم قهوه

مؤثرترین راهکار برای تشخیص قهوه اصل، توجه به حجم بسته است. یک بسته ۵۰۰ گرمی پودر قهوه، کمی بزرگ‌تر از بسته دانه‌ای دیگر با همین میزان وزن خواهد بود. زیرا قهوه در زمان بودادن، پف‌کرده و در نتیجه حجم آن بزرگ‌تر از میزان طبیعی می‌شود؛ بنابراین در صورت اضافه‌کردن موادی مانند آرد ذرت یا دانه سویا به قهوه تقلبی، حجم این بسته‌ها سنگین و فشرده‌تر از بسته قهوه اصلی خواهد شد. 

3- استشمام بوی بد از قهوه‌های تقلبی

درصورتی‌که پس از آماده‌شدن قهوه، بوی بد و نامطبوعی مانند خاک استشمام کردید؛ مطمئن باشید که قهوه مصرفی شما تقلبی است. استشمام بوی بد، یکی از اصلی‌ترین روش‎‌های جداسازی قهوه اصلی و تقلبی از هم شناخته می‌شود. قهوه‌های اصل دارای عطر دل‌انگیز و مطبوعی هستند.

4- دم‌کشیدن قهوه

برای تشخیص قهوه اصل و تقلبی می‌توانید آن را دم کنید. قهوه تقلبی در زمان دم‌کشیدن، کمی چسبناک بوده و ذرات این نوشیدنی، به فنجان شما می‌چسبد. درحالی‌که قهوه اصلی، اندکی لزج است.

5- خاصیت ویسکوزیته

ذرات قهوه اصلی با وجود یکدست و کامل آسیاب‌شدن، تمایلی برای چسبیدن به یکدیگر ندارند. به عبارتی دیگر ذرات این نوع از قهوه‌ها، شل به نظر خواهند رسید. درحالی‌که در قهوه‌های تقلبی، ذرات به یکدیگر می‌چسبند یا اینکه دقیقاً در یک سطح، قرار می‌گیرند. یک راه برای تشخیص قهوه اصل این است که آن را در لیوان آب بریزید. اگر دانه‌های قهوه، جمع شد؛ قهوه انتخابی شما، تقلبی است. در غیر این صورت، شما انتخاب درستی هنگام خرید قهوه انجام داده‌اید.

روش تشخیص قهوه اصل

6- رنگ قهوه

یکی روش مؤثر برای شناخت تفاوت انواع قهوه تقلبی و اصلی از یکدیگر توجه به رنگ‌دانه‌های این نوشیدنی خوش‌طعم خواهد بود. قهوه‌های خالص به دلیل اینکه تفت‌داده شده‌اند، در زمان دم‌کشیدن دارای طیف رنگی روشن تا تیره هستند. همچنین پس از سردشدن، رنگ آن روشن و درخشان‌تر می‌شود.
اما اگر قهوه انتخابی شما تقلبی باشد، رنگ آن پس از دم‌کشیدن و سردشدن سیاه به نظر خواهد رسید. البته دلیل رنگ سیاه این نوع از قهوه، سویا یا آرد ذرت است. البته افراد سودجو برای اینکه قهوه، از قیمت ارزان‌تر برخوردار شود؛ آن را با سویا و ذرت، ترکیب می‌کنند.

7- طعم خوش قهوه اصل

طعم خوش و دلپذیر این نوشیدنی، راهکاری مؤثر برای تشخیص قهوه اصل خواهد بود. البته درصورتی‌که شما علاقه‌مند به مصرف این نوشیدنی گرم باشید، مطمئناً خیلی زود متوجه طعم خوش قهوه اصلی می‌شوید. قهوه‌های اصلی دارای طعم خوش و ترشی ملایم هستند. این میزان طعم ترشی قهوه، بسته به محل کاشت و پرورش متفاوت خواهد بود. اما قهوه‌های تقلبی، طعم تلخ یا شیرینی دارند.

8- روغن و قهوه

درصورتی‌که پس از دم‌کشیدن قهوه، روی لیوان روغن دیدید؛ مطمئن باشید که قهوه شما تقلبی است. این فرایند زمانی رخ خواهد داد که قهوه با دما زیاد، تفت‌داده می‌شود. در نتیجه این میزان تفت‌دادن، روغن با فشار زیاد از دانه‌های قهوه خارج شده و همچنین باعث ازدست‌دادن غلظت یا چسبندگی لازم در نوشیدنی خواهد شد.
مطمئناً تفت‌دادن زیاد دانه‌های قهوه، طعم نوشیدنی را بدمزه می‌کنند. این طعم بد و نامطبوعی، یک روش مؤثر برای تشخیص قهوه سوخته و تقلبی خواهد بود. درصورتی‌که دانه‌های قهوه با دما مناسب تفت‌داده شوند، روغن در درون آن‌ها مانده و در نهایت قهوه باکیفیت، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

9- کسب اطلاعات از پیشینه قهوه انتخابی

هنگام خرید قهوه یا مصرف این نوشیدنی در کافی‌شاپ، از شخص فروشنده بخواهید که اطلاعتی دررابطه‌با آن به شما ارائه دهد. اطلاعاتی مانند محل کاشت قهوه، یک تکنیک درست برای تشخیص قهوه اصل خواهد بود. درصورتی‌که فروشنده اطلاعت درست یا دقیقی نداشت، می‌توانید از تقلبی بودن نوشیدنی خود مطمئن شوید. اما اگر فروشنده اطلاعات دقیق و کاملی دررابطه‌با محل پرورش قهوه یا چگونگی تفت‌دادن دانه‌های آن به شما داد، می‌توانید از اصل بودن قهوه خود اطمینان کامل داشته باشید.

10- قیمت قهوه

قهوه باکیفیت، دارای قیمت مشخص و همچنین یکسانی در سراسر دنیا است؛ بنابراین اگر در زمان خرید قهوه، با قیمت‌های کمتر از انتظار خود مواجه شدید؛ مطمئن باشید در درون‌دانه‌های قهوه، دانه سویا یا آرد ذرت وجود دارد.

مصرف قهوه اسپرسو

11- تاریخ رست قهوه

هنگام انتخاب قهوه، حتماً به تاریخ رست آن روی بسته توجه کنید. قهوه‌ای که تاریخ رست آن، نزدیک به زمان خرید شما باشد را انتخاب کنید. زیرا وجود این تاریخ نشان‌دهنده تازه بودن و همچنین روشی برای تشخیص قهوه اصل است. درصورتی‌که تاریخ روی بسته نبود یا فروشنده اطلاعی از تاریخ رست قهوه نداشت، بهتر است که از خرید خود صرفه نظر کنید. زیرا احتمال تقلبی بودن قهوه، بسیار زیاد است.

12- خرید از فروشگاه‌های معتبر

یک راهکار مؤثر برای اینکه قهوه اصل و باکیفیت خریداری کنید، انتخاب از فروشگاه‌های معتبر و همچنین برند‌های تولید‌کننده مشهور است. خرید قهوه اصل کمک می‌کند طعم اصلی و خوب یک قهوه را بچشید. 

تفاوت انواع قهوه

در زمان خرید قهوه، با انواع مختلفی از آن مواجه شده و شاید هنگام انتخاب، کمی سردرگم شوید. در زمان انتخاب انواع قهوه، باید چند نکته را در ذهن داشته باشید. از مهم‌ترین نکات طرز تهیه قهوه و همچنین میزان کافئین موجود در آن‌ها خواهد بود.

قهوه‌فوری

از اصلی‌ترین انواع این نوشیدنی، قهوه‌فوری است که در مدت‌زمان کمی تهیه می‌شود. شرکت‌های تولید‌کننده پس از دم‌کشیدن قهوه‌فوری، آن را خشک و بسته‌بندی کرده‌اند. یک راه تشخیص قهوه‌فوری اصل از تقلبی، قراردادن آن در نوک انگشتان و شکستن آن است. اگر توانستید با این روش، آن را بشکنید؛ قهوه‌فوری شما تقلبی است.

قهوه‌ترک

قهوه‌ترک، نوشیدنی موردعلاقه بسیار بوده و مطمئناً در صورت رعایت نکات تهیه آن، طعم دل‌نشین قهوه را حس می‌کنید. برای تشخیص قهوه‌ترک اصل، کافی است که به پودر آن توجه کنید. ریز‌ترین درجه آسیاب، از آن قهوه‌ترک بوده و توجه به‌ظاهر آن، روشی مؤثر برای تشخیص قهوه اصل ترک خواهد بود. قهوه‌ترک بسیار غلیظ بوده و همچنین با حجم کم در یک فنجان کوچک، سرو می‌شود.

قهوه اسپرسو

غلظت و شیوه سرو قهوه اسپرسو، مانند قهوه‌ترک است. البته برای تهیه این نوشیدنی، باید از دستگاه اسپرسوساز استفاده کنید. در زمان تهیه قهوه اسپرسو، نوشیدنی از صافی عبور داده می‌شود تا از ورود پودر به داخل فنجان جلوگیری شود.

تهیه قهوه باکیفیت

مزیت استفاده از قهوه اصل و باکیفیت

فوائد استفاده از این نوشیدنی پرمصرف در سراسر دنیا، برای همگان شناخته شده است. بدون تردید یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های مصرف قهوه اصل در نظر شما، افرایش تمرکز باشد. اما این نوشیدنی پرمصرف، دارای مزیت‌های دیگری نیز است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت هستند از:
• یکی از مهم‌ترین فوائد استفاده از قهوه، کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر است. در طی تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه بین ۳ الی ۵ فنجان قهوه، احتمال ایجاد بیماری زوال عقل در دوران میان‌سالی زندگی را کاهش می‌دهد.
• بدون تردید با استفاده از قهوه، از بیماری‌های قلبی مانند سکته دور خواهید شد. پژوهشگران معتقد هستند که با مصرف ۲ الی ۴ فنجان قهوه، حدود ۲۰% احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی در شما کم می‌شود.
• محققان دانشگاه هاروارد، بیان می‌کنند که آقایان با مصرف قهوه، می‌توانند از خطر سرطان پروستات را دور شوند. همچنین خانم‌ها نیز با مصرف ۴ فنجان قهوه در روز، به میزان ۲۰ درصد کمتر در معرض ایجاد سرطان‌های کبد یا سینه قرار می‌گیرند.
• مطمئناً شما با استفاده از روش‌های تشخیص قهوه اصل می‌توانید از بیماری افسردگی در‌ امان باشید. زیرا این نوشیدنی خوش‌طعم، باعث ایجاد حس شادی و نشاط در شما خواهد شد.

سخن پایانی

مطمئناً مزیت‌های زیاد استفاده از قهوه و همچنین طعم دلنشین آن، شما را برای مصرف ترغیب می‌کند. احتمالاً به دلیل وجود قهوه‌های اصل و تقلبی متعدد در بازار، هنگام انتخاب با سردرگمی مواجه می‌شوید. برای اینکه قهوه باکیفیت بخرید، می‌توانید از طرز تشخیص قهوه اصل بهره ببرید.
یکی از اصلی‌ترین راهکار برایی تشخیص قهوه تقلبی از اصلی، توجه به عطر آن است. عطر قهوه‌های اصلی بسیار مطبوع بوده و البته از این روش برای خرید ادویه نیز می‌توانید کمک بگیرید. ادویه باکیفیت مانند قهوه اصل، دارای عطر خوش و دل‌انگیزی خواهد بود.

بریم به فروشگاه بانک طعم

مصرف قهوه با کیفیت مناسب

بانک طعم 21 فروردین 1402


محبوب‌ترین محصـــولات

Your Dynamic Snippet will be displayed here... This message is displayed because you did not provided both a filter and a template to use.

ارسال دیدگاه

ورود به سیستم یک نظر بنویسید

چطور می تونیم کمکتون کنیم؟